Wednesday, June 29, 2011

KRONOLOGI KEMEROSOTAN EMPAYAR JAHILIYYAH EROPAH, KEBANGKITAN EMPAYAR MODEN EROPAH DAN KAITANNYA DENGAN EMPAYAR ISLAM.

Sedang Islam berkembang rancak keseluruh dunia membina empayarnya sendiri khususnya di timur, satu persatu empayar jahiliyyah runtuh hancur. Sejak runtuhnya Empayar Rom pada kurun ke 5 Masihi menjadi titik awal Zaman Gelap terhadap Eropah. Keadaan ini menyebabkan kemerosotan ekonomi, perpecahan politik, keadaan kurang maju dan penyalahgunaan kuasa oleh para pemimpin. Akibatnya mereka mengamalkan sistem feudal dalam segenap aspek kehidupan.

Sistem ini melahirkan masyarakat kelas atasan dan bawahan sekaligus mewujudkan penindasan dan penafian hak. Agama sama sekali dipisahkan dengan hal-hal lain sekaligus mewujudkan masyarakat yang kacau-bilau. Golongan atasan memeras golongan bawahan bukan sahaja dengan tenaga tetapi juga dengan memperkenalkan dasar ekonomi berteraskan sistem cukai untuk pendapatan mereka. Pengukuhan kuasa dibuat dengan anugerah dan gelaran yang diberikan buat pendokong dan pengikut mereka.

Hinggalah munculnya zaman yang dikenali sebagai Zaman Renaissance pada pertengahan kurun ke 14 hingga pertengahan kurun ke 16 dengan mengutamakan aspek duniawi yang bersifat sekular. Ia bermula di Itali sebelum merebak ke seluruh Eropah. Sungguhpun ia berlaku dari perkembangan intelektual hasil pertembungan budaya Eropah dan peradaban Islam selain menikmati ilmu pengetahuan daripada kajian dan pencapaian intelektual orang Islam. Perkembangan ini bermula apabila ilmu-ilmu yang diperoleh daripada tamadun islam melalui terjemahan, buku, dan juga ciptaan ilmuan islam. Selain itu juga berlaku perkembangan semangat inkuiri dan juga pembiayaan daripada keluarga kaya iaitu keluarga Medici di Itali. Hal ini telah melahirkan masyarakat yang bersifat indivualistik dan mengagungkan pemikiran. Sebaliknya mengenepikan ajaran agama dan inilah rupa wajah baru jahiliyyah.

Manakala agama pula terasing hingga mewujudkan gerakan pembaharuan agama di Zaman Reformation pada kurun ke 16. Kesan dari gerakan ini menyebabkan agama Kristian berpecah kepada dua mazhab; Katolik dan Protestan yang mana gerakan ini dipelopori oleh Martin Luther. Sungguhpun usaha yang dilakukan oleh Martin Luther dianggap murni oleh penganut Kristian kerana mengajak kepada ajaran Bible yang sebenar disamping menentang rasuah dan penyelewengan, namun banyak pihak yang tidak senang dan mengambil kesempatan terutamanya dikalangan pembesar rakyat pada masa itu menggunakannya untuk kepentingan peribadi mereka.

Keadaan ini berterusan sehingga keadaan ekonomi dan politik di Eropah kembali stabil. Maka bermulalah pula gerakan baru jahiliyyah iaitu penjelajahan dan penerokaan untuk kepentingan politik dan ekonomi mereka. Seterusnya mewujudkan matlamat menyebarkan fahaman mereka, menguasai ekonomi dan memperluaskan jajahan. Ini dirumuskan dari maksud mereka ke timur membawa slogan Gospel, Gold dan Glory.

Perebutan tanah jajahan dan dominasi ekonomi kadangkala menyebabkan pertelingkahan dan inilah yang berlaku kepada Portugal dan Sepanyol pada masa itu hingga memerlukan campurtangan Paus Rom pada tahun 1493 yang akhirnya bertindak membahagikan kawasan jajahan mereka kepada timur dan barat. Sedangkan mereka sama-sama merupakan penganut gereja Katolik.

Seterusnya mendorong Belanda, Perancis dan Inggeris menjadi kuasa penjajah juga pada kurun ke 17. Dan persaingan sesama mereka telah meletuskan ‘Perang Plassey’.

Penjajahan kuasa-kuasa di atas juga telah menimbulkan pemberontakan dari penduduk-penduduk tempatan. Lahirlah tokoh-tokoh pejuang seperti Lakan Dula, Dipo Negoro dan ramai lagi.

Pada kurun ke 18 dan 19 berlakunya revolusi dalam bidang politik, sosial, ekonomi dan pemikiran. Kehadiran revolusi ini kembali membawakan Eropah kepada kemajuan, sayangnya revolusi ‘maju’ ini telah mengembalikan golongan bawahan sebagai hamba. Perlaksanaan dasar ekonomi bebas atau laissez-faire membolehkan majikan melakukan penindasan kepada pekerja. Bukan sahaja tenaga kanak-kanak ‘diperah’ tetapi penindasan terhadap kaum wanita yang bekerja juga berlaku. Penderitaan mereka mewujudkan beberapa siri penentangan yang menyebabkan Parlimen Britain meluluskan Akta Kombinasi 1800 yang melarang para pekerja menubuhkan kesatuan bagi membela nasib mereka. Akta ini menjadi punca berlakunya rusuhan Luddisme yang akhirnya berjaya memansuhkan akta zalim tersebut.

Halangan terhadap hak berpolitik dengan menyekat rakyat yang tidak berharta untuk mempunyai suara dalam Parlimen Britain melahirkan golongan radikal Leveller. Dalam pada masa yang sama kedudukan politik di Britain agak bergoncang apabila wujud krisis antara istana dengan kerajaan. Pada Mei 1628, Parlimen mengambil tindakan mengemukakan Petition of Right kepada Raja Charles I sebagai membantah penggunaan kuasa mutlak. Sungguhpun Raja Charles I meluluskan petisyen tersebut namun baginda enggan menurut syarat-syaratnya yang menyebabkan baginda dihukum bunuh ketika tercetusnya perang saudara di England. Oliver Cromwell yang merampas kuasa telah memerintah secara diktator.

Tidak ada manusia yang suka kepada penindasan dan kezaliman menyebabkan kembalinya pemerintahan beraja di England, namun begitu Raja James II yang menaiki takhta selepas Raja Charles II telah menunjukkan sikap ‘gila kuasa’ dengan mengenepikan Parlimen dalam pemerintahannya. Pergeseran tersebut berakhir dengan tercetusnya Revolusi Inggeris 1688 yang mewujudkan sistem raja berpelembagaan.

Kebangkitan rakyat Amerika memperjuangkan hak dan keadilan telah mencetuskan Perang Kemerdekaan Amerika pada tahun 1776. Dalam siri-siri penentangan juga telah berlaku beberapa peristiwa penting, antara yang paling terkenal peristiwa Jamuan Teh Boston. Peperangan yang berlangsung hampir 8 tahun itu berakhir dengan kemerdekaan ‘Amerika Syarikat’.

Di Perancis, kezaliman rejim pemerintah yang berkuasa mutlak termasuk memenjarakan tahanan politik telah mencetuskan kebangkitan rakyat. Peristiwa kejatuhan bangunan Bastille pada 14 Julai 1789 menjadi peristiwa bersejarah dengan peringatan sebagai Hari Kebangsaan Perancis setiap 14 Julai.

Sikap rakus dan tamak manusia menyebabkan Perancis juga pernah mengalami zaman pemerintahan diktator yang ganas. Pemerintahan ganas yang diketuai oleh Maximilien Robespierre menyaksikan kekejaman sehingga terbunuhnya lebih 40,000 rakyat Perancis dan mereka sering disabitkan salah walaupun tanpa bukti yang sah. Kegilaan ‘gerak’ yang dibuat oleh Robespierre juga menatijahkan Raja Louis XVI dan permaisurinya Marie Antoinette dipancung mati menggunakan gilotin.

Robespierre akhirnya berjaya dibunuh pada Julai 1794 dan pada tahun 1799 Perancis kembali stabil di bawah Napoleon Bonaparte. Walaupun Napoleon memerintah secara autokratik tetapi beliau mengadakan pungutan suara di kalangan rakyat. Kerana rakyat lebih merestui kedudukannya berbanding raja-raja menyebabkan beliau tidak disenangi sehinggalah beliau dibuang negeri ke Pulau St. Helena setelah tewas dalam Perang Waterloo oleh Duke of Wellington yang memimpin tentera Inggeris pada tahun 1815. Beliau dikatakan mati dalam buangan dengan siksaan halus selama 6 tahun menggunakan arsenik yang disapu pada dinding penjaranya.

Revolusi yang merebak diseluruh Eropah melahirkan ideologi liberalisme yang merupakan fahaman politik yang mementingkan kebebasan individu, keunggulan Parlimen dan demokrasi. Liberalisme mulai terhakis setelah golongan pekerja yang mendokongnya tertarik kepada ideologi sosialis yang dikatakan lebih membela mereka. Perasaan tidak puas hati dikalangan pendukung ideologi-ideologi masa itu menyebabkan satu-persatu ideologi ini runtuh hinggalah digantikan oleh Nasionalisme.

Nasionalisme yang bersifat fahaman kebangsaan merupakan warisan jahiliyyah yang menjadi salah satu cabang assabiyyah. Dan sebagaimana runtuhnya assabiyyah di zaman Rasulullah S.A.W, maka begitu jugalah gagalnya nasionalisme sebagaimana berlaku di Jerman, Austria, Itali dan beberapa negara lain. Harus difahami bahawa golongan ini sanggup mengambil apa sahaja tindakan demi mencapai matlamat mereka. Sesuailah sifat mereka sebagaimana yang pernah disabda Rasulullah S.A.W ketika ditanya oleh Wailah bin Asqah mengenai assabiyyah:

“Bahawa engkau menolong kaummu di dalam kezaliman.”

Selepas runtuhnya fahaman-fahaman tadi maka muncullah fahaman yang lebih merosakkan. Bermula dengan falsafah realpolitik atau Machiavellian dengan amalan politik secara kekerasan dan tipu helah, keadaan di kurun ke 19 itu diwarnai dengan darah dan peperangan sebagaimana yang berlaku di Jerman yang dipelopori oleh Otto Von Bismark. Keadaan lebih parah dengan wujudnya sikap perebutan kuasa yang saling menjatuhkan antara satu dengan yang lain. Disinilah bermulanya asas Perang Dunia Pertama dan pembentukan kerajaan diktor Adolf Hitler pada tahun 1933.

Dengan tujuan membezakan diri dari sosialis, Karl Marx telah memperkenalkan ideologi Komunisme di Rusia. Setelah itu keadaan politik Rusia menjadi kacau bilau dengan banyaknya usaha perebutan kuasa hingga mewujudkan dasar parti tunggal yang memerintah secara diktator oleh Lenin pada tahun 1921. Dalam usaha mempertahankan pemerintahannya, Lenin sanggup terlibat dalam perang saudara dan peperangan dengan kuasa luar. Joseph Stalin yang menggantikan Lenin selepas kematiannya telah meneruskan pemerintahan bercorak diktator tetapi dengan lebih keras. Berjuta-juta rakyat mati semasa pemerintahannya yang berakhir pada tahun 1953.

Monday, June 27, 2011

Mula Terisi....


Dahulu terasa kosong di hati..
Dek kerana tiada tarbiah islami dalam diri..
Ibarat sebotol plastik kosong tidak terisi..
Walau disepak,dilampung,dihumban,diputar dan dipijaki..
Namun tetap kosong tidak terisi..
Segalanya dilakukan hanya mengikut naluri..
Tanpa rasa gentar ada yang memerhati..
Yang mana pengetahuan-Nya tiada dijangkaui..
Jiwa terasa mula terisi..
Dalam kesuraman kegelapan suasana..
Cahaya matahari mula menyinari..
Memasuki setiap pelusuk rongga..
Terus menebusi tanpa henti..
Sehingga sampai ke pangkalnya..
Segala kelompangan mula ditutupi..
Dek penawar permata suasana tarbiah islami..
Hidayah-Nya terbentang luas..
Rahmat-Nya tidak pula berkias..
Kerna ada hati-hati yang terpilih..
Hati terpilih usah mudah mengalah..
Dalam mengejar hasrat dicita..
Menggapai redha yang maha Esa..
Kini,
Iktidalku,rukukku,sujudku dan doaku..
Ibadahku dan akhlakku..
Agamaku dan peganganku..
Akan terus memekar takkan layu..
Akan terus mengalir takkan membeku..
Takkan layu dan membeku..

Bersahabat atas Dasar Taqwa



Persahabatan yang didasari dengan taqwa pasti akan menempuh jalan kebahagiaan di dunia dan di akhirat.

satu hadis nabi menyebut seperti berikut:
لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه
tidak lengkap iman seseorang itu sehingga ia mengasihi saudaranya
sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri

Imam al-Nawawi juga membawa hadith yang diriwayatkan oleh Muslim yang Rasulullah s.a.w telah menceritakan kepada sahabat tentang satu kisah yang pernah berlaku suatu masa dahulu. Kisah tersebut ialah kisah seorang sahabat ingin menziarahi seorang sahabatnya yang tinggal dalam sebuah kampung yang lain. Lalu Allah s.w.t. telah mengutuskan malaikat untuk bertemu dengan lelaki itu.

Malaikat yang menyamar sebagai manusia itu lalu bertanya kepada lelaki itu, "Kemana engkau ingin pergi? "Lelaki itu menjawab: "Aku ingin pergi bertemu sahabatku di kampung ini."Lalu disoal lagi lelaki itu tentang tujuannya menziarahi sahabat itu. Lelaki itu menajwab dengan jawapan yang amat indah mengenai sebab utama dia ingin menziarahi sahabatnya, iaitu; " Aku mengasihi sahabatku kerana Allah s.w.t.

Maka Malaikat itupun terus memberitahunya bahawa dirinya adalah malaikat yang disuruh untuk memberitahu lelaki itu bahawa Allah Ta'ala mengasihinya sebagaimana dia mengasihi saudaranya kerana Allah. Kisah ini cukup besar dan bermakna ertinya bagi memberikan maksud sejauh mana nilai serta harga persahabatan yang berlandaskan keredhaan Allah s.w.t. Persahabatan yang membawa kepada cinta Allah s.w.t!.

"Di antara golongan daripada 7 golongan yang mendapat naungan Allah adalah 2 orang lelaki yang menyintai satu sama lain (bertemu dan berpisah kerana Allah SWT)

Sunday, June 26, 2011

kembara lagi...


Sesungguhnya mukmin itu bersaudara" [Surah al-Hujuraat:ayat 10]

"Tidak beriman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya
sepertimana dia mencintai buat dirinya" (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Semoga dengan Ayat al quran dan hadis ini dapat menyemai rasa cinta kita kepada saudara seislam terutamanya sahabat-sahabat seperjuangan yang tak lokek dengan ilmu dan ukhuwwah.

Alhamdulillah bersyukur kepada ALLAH swt. apabila masih diberi kesempatan untuk menghirup udara pada hari ini, dapat menapak di bumi ALLAH swt yg maha esa dan dapat melihat dengan mata yang dianugerahkan kepada diri ini untuk menghayati alam ciptaannya yang indah ini. Pada 24 rejab ana berkesempatan untuk menghadiri satu majlis ilmu di masjid negeri Selangor dan juga pelancaran TAPIS iaitu tabung amanah yg telah dibuat oleh kerajaan negeri Selangor untuk memajukan umat islam di negeri itu. Perjalanan bermula dengan lancar dan apabila samapi di shah alam kami tersesat ke Subang Jaya , alhamdulillah kami sempat berpatah balik sebelum sampai ke KL. Kami tiba di masjid serentak dengan laungan azan. Selepas maghrib ana dan sahabat-sahabt mendengar ucapan daripada Dr Hasan Ali dan juga MB selangor Khalid Ibrahim selepas itu satu forum yang bersemangat dan kupasan yang menarik telah disampaikan oleh Utz haslin yang terkenal dengan alunan bacaan al quran irama asia selatan dan juga kemantapan Dr Azhar mengulas isi perbincangan yang bertajuk mengisra' mikrajkan ummah yang menekankan aspek amanah dan lain-lain.
Setelah berakhir program itu kami bermalam di masjid itu dan menantikan program Qiamullail bersama imam-imam yang telah dilantik oleh majlis agama islam Selangor. Alhamdulillah promgram itu sangat menyentuh hati sanubari kami dengan bacaan imam qiamullail dan sedikit tazkirah yang bermakna telah melembutkan hati kami dan memecahkan takungan air mata yang selama ini sukar untuk menangis menginsafi dan merenung kembali diri ini. Semoga dapat bertemu lagi dengan Imam tersebut, lagak dan gayanya persis Assyahid Syeikh ahmad Yassin dengan berkerusi roda dan suara yang lembut.
Selepas subuh kami dihidangkan dengan santapan rohani dan kata-kata semangat dari seorang doktor yang begitu bersemagat dalam memperjuangkan nasib rakyat Palestin dan Masjid Al Aqsa. Subhanallah...

Sunday, June 12, 2011

sejauh manakah nilai pemuda dan pemudi di malaysia berbanding dengan nilai pemuda pemudi semasa zaman awal kebangkitan islam dahulu...

assalamu alaikum wr wb....terdetik di hati untuk meluahkan dan jari pun terpetik di keyboard untuk menulis...risau...rimas...resah....remuk...dan banyak lagi perasaan yang dapat diluahkan melalui kata-kata mengenai anak muda pada zaman sekarang ini terutamanya di negara kita. Anak muda yang rosak akhlak, pemuda yang terlena dengan arus hedonisme dan pemudi yang masih asyik dengan mimpi yang palsu...itulah yang dapat saya rumuskan mengenai sesetengah anak muda di negara kita. Seringkali kita dilontarkan dengan teka-teki dan persoalan....
bagaimana fenomena ini boleh berlaku? siapakah yang mencetuskan fenomena ini?

Pelbagai jawapan juga telah diberi mengikut logik fakta dan juga pemerhatian serta kajian yang telah dilakukan. Masyarakat kita terlalu disogokkan dengan hiburan yang melalaikan dan pemuda pemudi lebih bercita-cita untuk menjadi penyanyi dan penghibur daripada menjadi ilmuan dan dai'e. Amat sukar untuk mencari pemuda dan pemudi yang bercita-cita untuk menjadi pembela agama dan syahid menjadi impian mereka.

Ana juga tergolong dalam golongan muda dan telah menyaksikan mendengar pengalaman daripada rakan-rakan yang sebaya dengan ana. Setelah menyaksikan dan mendengar pengalaman daripada kawan-kawan, Ana rasa risau dan takut....apakah akan terjadi kepada anak muda dan golongan dewasa 10 tahun akan datang jika fenomena ini masih berlaku dan terus berlaku? adakah malaysia ini akan dihuni oleh masyarakat yang hilang nilai keislamannya dan hanya tinggal nama sahaja. Rempit, Zina, dan banyak lagi dosa dan salah laku yang dilakukan oleh anak muda pada zaman ini. Ada juga anak muda yang anggup mati semata-mata untuk menunjukkan kejaguhan di jalanan, ada juga sanggup mati untuk berebutkan wanita murahan. Masih adakah syabab yang cintakan islam dan perjuangan islam yang sanggup mati demi memperjuangkan islam? jawapannya..ada...dan kita mesti berusaha untuk menuju ke arah itu...

Jika dahulu kita mendengar kisah-kisah semasa bermulanya kebangkitan islam dan kemuncak kebangkitan islam. Golongan pemuda@syabab telah memainkan peranan yang menjadi faktor pemangkin kepada kebangkitan itu contohnya Ibnu umar yang merupakan pemuda contoh di zaman Rasulullah S.A.W. ketika Perang Khandak bakal tercetus,Maka sesiapa sahaja lelaki berusia 15 tahun ke atas berhak ikut berjihad. Mendengar berita tersebut, seorang pemuda berseri-seri wajahnya. Usianya saat itu memasuki 15 tahun. Dia segera mendaftarkan diri. Itulah idamannya selama ini, berjihad bersama Rasulullah saw. Penyertaannya dalam pelbagai medan jihad tidak pernah lepas dalam sejarah hidup pemuda itu. Saat perang membuka kota Mekah (Futuh Mekah), dia berusia 20 tahun dan termasuk pemuda yang menonjol di medan perang. Dialah, Abdullah ibn Umar, atau Ibnu Umar.

Ibnu Umar juga terkenal dengan ibadat pada waktu malam. Dia tidak pernah meninggalkan qiyamullail, baik ketika bermukim atau bermusafir. Beliau amat tekun menegakkan solat, membaca Al-Quran dan banyak berzikir menyebut asma Allah. Beliau amat menyerupai ayahnya, Umar ibn Khatthab, yang selalu mencucurkan airmata tatkala mendengar ayat-ayat peringatan dari Al-Quran.
Banyak lagi contoh pemuda hebat yang sanggup berkorban demi islam contohnya Sultan Muhammad AL fateh yang telah menakluk konstantinople pada usia yang masih muda. Baginda dikatakan tidak pernah meninggalkan solat tahajjud dari baligh sehingga ke akhir hayat beliau.
semoga diri ini dan sahabat-sahabat menjadi pemuda idaman syurga. Jihad menjadi perjuangan utama. Syahid menjadi cita-cita kita....dalam mencari redha ALLAH SWT...





Wednesday, June 8, 2011

PALESTIN DI DALAM SEJARAH ISLAM



Sejarah Palestin menyingkap sejarah Islam sejak dari Rasul yang pertama lagi, ADAM AS, hinggalah Rasul yang terakhir, Muhammad SAW. Palestin adalah bumi para Rasul yang diutuskan dengan ajaran Islam (Laa ilaaha illallah) dan tidaklah wajar untuknya diperintah oleh sesiapa melainkan mereka yang menegakkan Islam dengan melaksanakan perundangan dan perlembagaannya.

Masjidil-Aqsa adalah masjid yang kedua ditegakkan di muka bumi 40 tahun selepas tertegaknya Masjidil-Haram.

Ia adalah bumi yang suci di mana ramai daripada para Rasul AS dilahirkan dan wafat, termasuklah Ibrahim AS, Lut AS, Daud AS, Sulaiman AS, Musa As dan Isa AS. Biarpun Daud AS dan Sulaiman AS telah berjaya menegakkan kerajaan Islam di Palestin berasaskan perundangan yang ditetapkan oleh Allah SWT, seperti yang dinyatakan di dalam Al-Qur'an, keturunan mereka telah menyimpang daripada jalan-Nya yang lurus itu, melanggar segala hukuman yang ditetapkan oleh Allah SWT lantas mereka telah dihukum oleh Allah SWT dengan pelbagai hukuman termasuklah dinyahkan dari bumi suci itu.

Baitul-Maqdis adalah tempat Isra' dan Mi'raj Rasulullah SAW.

Palestin kembali di bawah kekuasaan umat Islam pada zaman pemerintahan Umar ibn al-Khattab, Khalifah kedua umat Islam. Palestin lantas dijadikan sebahagian dari Negara Islam dan melaksanakan perundangan Islam. Perundangan yang baru ini diterima baik dan disokongi oleh bukan sahaja umat Islam, tetapi juga oleh orang-orang Yahudi dan Kristian yang tinggal di Palestin. Sebelum kemenangan Islam, mereka berada di bawah pemerintahan kuku besi kerajaan Byzantine. Kerajaan Kristian Byzantine juga menindas penduduk orang-orang Kristian di situ kerana mereka berlainan aliran. Kerajaan Islam bagaimanapun, menjanjikan keadilan kepada semua penduduk tanpa mengira agama dan aliran kefahaman.

1099 Masihi. Palestin ditakluki oleh tentera Salib Eropah dan dijajah selama hampir satu abad. Ketika penjajahan tersebut, pembunuhan beramai-ramai dan penindasan yang dahsyat dikenakan ke atas umat Islam, pendudk Yahudi dan penduduk Kristian asal di situ. Satu-satunya perundangan yang dilaksanakan di bumi suci lagi dimuliakan oleh Allah SWT itu hanyalah kekerasan dan penindasan.

1187 Masihi. Palestin dibebaskan oleh umat Islam di bawah pimpinan Salahuddin Al-Ayubi dan perundangan Islam sekali lagi dilaksanakan di bumi Palestin.

1916. Bangsa Arab yang berpemikiran Barat mengumumkan pemberontakan terhadap Khalifah Islam Uthmaniyyah atas hasutan British yang menjanjikan mereka negara-negara 'Arab' bagi menggantikan Negara 'Islam'.

1917. Kerajaan British mengeluarkan Deklarasi Balfour yang mengumumkan bahawa Palestin adalah tanahair bangsa Yahudi. Pada ketika itu, jumlah penduduk Yahudi hanyalah kira-kira 6% daripada keseluruhan penduduk Palestin dan merea memiliki hanya kira-kira 2.5% dari keseluruhan tanah Palestin.

1918. Kerajaan British dan sekutu-sekutu mereka dari kalangan nasionalis Arab menjatuhkan Kerajaan Islam Uthmaniyyah. British membahagikan Empayar Islam Uthmaniyyah dan menduduki Palestin. British kemudiannya terus memulakan kempen membawa masuk bangsa Yahudi dari Eropah ke Palestin.

1948. Bangsa Yahudi mahukan penubuhan sebuah negara untuk mereka di bumi Palestin dan menamakannya Israel. Beratus ribu umat Islam Palestin dihalau keluar dari Palestin dengan tekanan ketenteraan kumpulan-kumpulan pengganas Yahudi seperti Irgun, Levi dan Haganot yang dibiayai dan diberi kelengkapan senjata oleh tentera British.

1967. Israel menyerang Mesir, Jordan dan Syria serta menduduki lebih banyak kawasan di Palestin termasuklah, buat kali pertamanya, Masjidil-Aqsa. Semenjak hari tersebut, Masjidil-Aqsa telah cuba dihancurkan oleh mereka dengan cubaan meroboh dan membakarnya. Malah beberapa cubaan untuk meruntuhkannya menerusi terowong-terowong bawah tanah juga telah dilaksanakan. Bangsa Yahudi tahu bahawa Masjidil-Aqsa adalah lambang keislaman bumi Palestin dan mereka mahu menghilangkan segala kesan tamadun Islam dari Palestin.

December 1987. Umat Islam Palestin memulakan kebangkitan (Intifada) di Tebing Barat dan Semenanjung Gaza menentang penjajahan Yahudi yang berterusan itu. Intifada terus hidup dan bertambah kuat. Walaupun menghadapi ribuan kematian (Shuhada', Insha-Allah) dan kecederaan, umat Islam Palestin tetap cekal memperjuangkan hak dan maruah mereka.