Sunday, March 10, 2013

Sejarah tidak berulang tetapi bentuk sejarah itu yang berulang


ikhwah dan akhawat..

Sejarah manusia adalah khazanah yg menyimpan pengalaman manusia yg berjaya dan yg gagal. Oleh itu sesiapa yg merancang untuk melakukan perubahan dalam sistem masyarakat perlu mengetahui sejarah manusia supaya mereka tidak menempuh jalan mati.

Ustaz hasan al banna mmberikan perhatian yg serius untuk mengkaji secara mendalam mengenai aspek sejarah.

beliau berkata:-
"jika anda mengkaji sejarah kebangkitan sesebuah bangsa baik di timur atau barat, pada zaman silam atau zaman moden, pasti anda akan dapati setiap mereka yg menjadi pndokong sebuah kebangkitan yg berjaya pasti mempunyai pendekatan tertentu yg mereka laksanakan.."
(adakah kita golongan yg bekerja)

merujuk kepada sejarah turki uthmaniyyah...sebuah empayar yang besar, terbentuk kesan daripada tarbiyah dan manhaj mereka yg tersusun..

berikut merupakan gambar peperangan gallipoli yg dimenangi oleh turki uthmaniyyah. Peperangan hebat yg berlaku sebelum kejatuhan empayar tersebut. Ironinya jeneral yg memenangi perang ini ialah mustafa kamal attaturk. individu yg akhirnya menjadi "cultprit" kepada kejatuhan empayar yg megah itu.

Begitulah agenda barat...mereka melanggar turki dengan segerombolan gajah tetapi tidak tumbang, mereka belajar dari kesilapan itu..akhirnya mereka menghantar kuman untuk menumbangkan turki..

memasukkkan ideologi2 yg akhirnya melemahkan "sang singa". Akhirnya "sang singa" lena tidur di atas empuknya tilam "sekularisme". Menyebabkan segala otot2nya lesu akibat tidur yang begitu lena.

Sekarang barat dtg lagi...bukan dgn segerombolan gajah..tetapi segerombolan kuman ideologi..menyerap masuk ke dalam minda anak muda..liberalisme, hedonisme, pluralisme yg berperisaikan hak asasi manusia..

-waktudanhakikat-

No comments:

Post a Comment