Friday, February 22, 2013

Orientalisme dalam peristiwa Acheh melawan Belanda.


Sejak pertengahan julai sampai pertengahan februari 1892 atas permintaan pemerintah Hindia Belanda. Snouck Hurgronje telah melakukan penyelidikan  untuk mengenal masyarakat Acheh, khususnya untuk memperoleh gambaran yang tepat tentang kehidupan islam serta pengaruhnya kepada politik dan hubungan kemasyarakatan di Acheh. Dia berpendapat bahawa ulama memainkan peranan penting dalam menggerakkan rakyat berperang sabil melawan Belanda. Tidak boleh ada keraguan dalam menghadapi pihak Acheh yang tidak mahu bertekuk lutut untuk itu hanya ada satu kebijaksanaan, iaitu menguasai mereka dengan kekuatan senjata dan hubungan dengan mereka tidak boleh diadakan sebelu mereka menyerah.
(E. Gobee dan V Adriaanse (eds.) Ambtelike Adviezen Van C. Snouck Hurgronje 1957, jilid I, hlm 95-96.)
Berdasarkan tulisan ini ternyata bahawa orientalisme barat seperti Hurgronje yang berdarah yahudi  berusaha untuk mencari kelemahan-kelemahan umat islam. Selain itu pendapat Hurgronje berdasarkan kajiannya tersebut membuktikan bahawa masyarakat Acheh mempunyai hubungan rapat dengan ulama-ulama yang membuatkan mereka lebih bersemangat untuk berjihad melawan Belanda. Hal ini demikian sangat berbeza dengan masyarakat pada masa kini yang semakin meminggirkan ulama-ulama. Selain itu ulama pada masa kini juga semakin bisu disebabkan kepentingan dunia lebih menarik minat mereka berbanding kepentingan ummah.
Oleh itu , untuk mengembalikan kekuatan umat islam, masyarakat, pemerintah, alim ulama haruslah mengutamakan kepentingan islam berbanding dengan kepentingan-kepentingan yang melibatkan diri sendiri sahaja.

No comments:

Post a Comment