Sunday, April 24, 2016

rushing under my wheels

Seperti biasa, minggu yang agak sibuk. Jumaat ini aku sudah bertekad untuk pulang ke kampung halaman. Sudah lama aku perhatikan kapcai merah aku berdiri kaku di rumah. Seolah olah menjerit dan memanggil tuannya supaya dipulas minyak, ditekan breknya, diputar tayarnya dan dipacu selajunya. Aku bukan tidak berselera untuk memacunya, cuma masjid dan nasi lemak medan gopeng dan usrah sahaja yang aku guna khidmatnya. Sudah lama tidak merempuh angin dan meluncur laju di lebuhraya bersama kapcai merah aku itu.
Petang ini kurasakan dirinya begitu teruja ingin merempuh angin dan menghujam debu di lebuhraya. Aku juga sudah lama memerhatikan jaket lusuh, seluar khakis dan jazz star lusuh sudah lama berhabuk.
Ya....petang ini akan ku kembalikan zaman kegemilangan mereka itu di lebuhraya. Setia bersama aku sejak dari UPSI lagi. Bersama meranduk becak di jalanan, bersama memecah titis hujan, bersama melekat dengan debu dan bau tar di hamparan jalan.
Kutamatkan latihan hoki petang ini dengan penuh keterujaan. Kuterajang starter kapcaiku dan kupulas pedalnya sepuas hatiku. wroooomm...wroommm...ya... bunyinya sudah cukup menandakan ia bersedia menongkah angin dengan bantuan ciri aerodinamiknya.
kususuri jalan dengan pelbagai idea, perasaan dan kenangan yang seolah olah bergaduh, bertumbuh dan berperang dalam minda ini. Berperang untuk memenangi pilihan hatiku ini. Kadang kenangan yang muncul, kadang idea yang terpacul dan kadang perasaan yang timbul.
Aku juga kadang membuat hitunganku sendiri, bila di jalanan bersama motorku, aku rasa hafalan quran yang sedikit aku lupakan berjaya aku ulang. Paling mendominasi ialah halatuju hidupku sendiri. Kalau boleh aku ingin kembarq jauh supaya dapat kutuliskan dengan panjang lebar segala kecamuk yang berada dalam minda ini.
Terkadang mulut ini juga menyanyi tanpa sedar, coldplay, five 4 fighting sering jadi irama sampingan bersama tiupan angin. Patutlah uncle tadi tengok aku semacam...rupanya terkuat pulak aku nyanyi tadi..haha..
oklah..sudah tercapai niat dan aku selamat sampai ke kampung. Dua jam di atas motor dan persinggahan di masjid sudah cukup bagiku untuk merasa nikmatnya. adioss..

No comments:

Post a Comment