Sunday, August 13, 2017

Pelik

Pokok buluh di seberang jalan meliuk-liuk ditiup angin. Bendera yang di atas pagar seolah-olah menari mengikut rentak angin. Sambil menunggu hujan meencurah ada beberapa isi yang ingin aku tuliskan di medan maya ini. Pejam celik pejam celik dah 3 tahun 1 bulan mengajar di sini. Banyak perkara aneh dan pelik yang berlaku di sini. Aku seorang yang minat dengan apa juga jenis sukan dan aku bermain dengan pelbagai jenis sukan semasa zaman sekolah dahulu. Antara sukan yang aku aktif dulu ialah hoki (ada la wakil negeri), badminton (main daerah), ping pong( sekolah), handball (sekolah dan universiti). Ada juga sukan yang aku terjebak secara tak langsung seperti basketball (paan gemuk ajak main), tenis (main sebab ambik subjek tenis), rugby (sebab kawan ajak), memanah dan banyak lagi. Apabila aku sampai ke sekolah ini, aku rasa terkongkong dan tak dapat nak berkongsi minat aku dengan pelajar, hal ini kerana sekolah aku mengajar ini sekolah perempuan.


Disebabkan minat dengan sukan, aku pun selalu melihat dari jauh pelajar-pelajar ini berlatih dan bermain sewaktu petang dan semasa pendidikan jasmani. Kadang-kadang aku senyum sendirian melihat telatah mereka di padang, ketawa dan bercakap tak pernah lekang dari bibir mereka. Sambil membawa bola pun boleh ketawa, sepak bola pun ketawa, main badminton pun ketawa. Kadang-kadang gelak tawa mereka boleh jadi penawar kepada aku yang kadang-kadang stress dengan tugas. Satu lagi perkara yang aneh di sini ialah aku permah menegur seorang pelajar dan tiba-tiba dia menangis, kadang-kadang aku bergurau pun dia menangis. Sudah…aku pun rasa serba salah, yang aku pelik cikgu perempuan yang garang macam harimau tak ada pulak budak-budak ni menangis. Entah-entah aku ada aura kegarangan yang aku sendiri tak nampak…haha..

No comments:

Post a Comment