Saturday, February 24, 2018

Aku dan sepohon mangga

Aku ada sepohon mangga yang berbuah lebat. Hampir empat tahun aku menjaga, menyiram, melindungi ia daripada serangan perosak. Mangga ini agak lama untuk ranum. Sejak awal aku menjaganya buah-buahnya masih muda dan tidak matang. Setiap tahun mangga ini mempunyai buah muda. Buah sulung masih belum ranum walaupun setelah empat tahun menjaganya. Aku jangka dan harap ia mampu masak, matang sewaktu tahun kelimanya. Akan tetapi, beberapa biji yang hampir masak ranum telah putus dari dahan yang melindunginya. Aku agak kecewa kerana tidak dapat melihat mangga yang putus itu masak ranum sambil dilindungi dahannya. Ia tidak sempat untuk ranum bersama temannya yang lain. Kecewa yang tidak dapat diluah dengan perkataan. Hanya mampu mengharap mangga yang lain mampu meneruskan perjuangan bersama dahan yang melindunginya.

No comments:

Post a Comment