Thursday, August 9, 2012

Basuh telur ayam sebelum memasak...



Ini satu luahan hati pendek hehehe....
tentang kebersihan telur sebagai maklumat kepada semua orang. Sebelum anda memecahkan kulit telur sebelum memasaknya, eloklah telur tersebut dibasuh terlebih dahulu. Kebelakangan ini sudah banyak gerai-gerai yang menjual burger tidak membasuh telur terlebih dahulu. Ini dapat dilihat dengan jelas apabila najis ayam kelihatan masih terlekat di kulit telur tersebut tetapi mereka buat tidak peduli tentangnya. 

Apakah alasan telur tersebut dibiarkan tidak dibasuh kemudian dipecahkan lalu isinya tumpah bersama tahi tersebut? 

Tiada alasan untuk berbuat begitu selain orang-orang yang malas dan mahu jalan pintas. 

Baru-baru ini, saya pergi ke sebuah gerai burger. Saya lalu memerhatikan telur-telur yang diletakkan di rak gerai tersebut. Amat jelas kelihatan tahi-tahi ayam masih melekat di kulit telur tersebut. Saya bertanya apakah telur-telur ini telah dibasuh terlebih dahulu?..jawab penjual burger tersebut seolah-olah terkejut dengan soalan saya itu, "hah, ...oo...telur-telur ini telah dilapkan dengan kain tuala terlebih dahulu". Apakah bezanya mengelap dengan tidak membasuh? Bagi saya, ia sama sahaja, selagi ia tidak dibasuh dengan air, ia tetap najis. Ia akan dimasak bersama-sama dengan telur tersebut lalu masuk ke dalam mulut anda. 

Oleh itu, jika anda penggemar benjo, sila pastikan telur dibasuh terlebih dahulu. Jika tidak jangan beli dari gerai tersebut. Begitu juga apabila memasak telur di rumah, pastikan anda membasuhnya terlebih dahulu. 

lagi satu saya pernah pergi ke pasar malam dan juga ke kedai-kedai makan saya dapati orang yang masak mee tu tidak mencelur@basuh dengan air panas mee tersebut.keluar je dari plastik terus masak.eiii..bahaya tu..kotor pulak tu..

berdosa kalau peniaga mengainaya pembeli sebab bukan sahaja boleh bagi mudharat kat orang yang makan tapi menyerlahkan lagi sikap pengotor.

No comments:

Post a Comment