Saturday, February 16, 2013

Liberalisme - Satu Ulasan Berdasarkan Novel Kemi-Dr Adian Husaini.

 Liberalisme...
Menurut kajian daripada Datuk Wan Zahidi Wan Teh, beliau mendefinikan liberalisme ialah Liberalisme adalah memahami nash-nash agama (Al-Quran dan As Sunnah) menggunakan akal fikiran yang bebas; hanya menerima doktrindoktrin agama yang sesuai dengan akal fikiran semata.

Pemikiran Islam Liberal berpunca daripada pengaruh pandangan hidup Barat dan peradabannya yang mendominasi segenap bidang kehidupan dewasa ini. Usaha-usaha untuk merombak segala yang tetap atau “thawabit” dalam Islam merupakan ciri utama pemikiran ini. Takrif Islam yang telah disepakati perlu
diliberalkan dan dirombak sehingga orang bukan Islam pun dianggap sebagai muslim, dan agama selain Islam juga diterima sebgai Islam. Al-Quran yang diimani oleh seluruh penganut Islam sebagai wahyu illahi diragui kesahihannya dan dianggap sebagai ‘perangkap Quraisy’. Kelompok Islam Liberal ingin menjadikan
Islam senasib dengan agama-agama di Barat seperti Kristian dan Yahudi yang tunduk kepada arus sekularisasi. Mereka mengusung slogan “Menuju Masa Depan Yang Membebaskan” sebagai perangkap bagi menjerumuskan umat Islam ke Lembah pengabdian total kepada pemikiran dan cara hidup Barat yang kufur dan menyesatkan. Begitulah serba sedikit pengenalan kepada liberalisme kepada mereka yang masih belum hadam kepada pengertiannya.
Berbalik kita kepada novel Kemi karya Dr Adian Husaini, seorang tokoh pemikir islam yang pernah menuntut di ISTAC IIUM, satu pusat pengajian atau taman ilmu kepada pemikir islam di nusantara. Kemi merupakah antara karya beliau menurut saya cuba mengetengahkan dan mendedahkan sisi-sisi liberalisme kepada kita dan kaedah serta perbahasan untuk menyanggah hujah-hujah yang diberi oleh sosok-sosok liberalis contoh di dalam novel itu ialah Kemi itu sendiri. Perbahasan ini boleh dilihat melalui perdebatan diatara Kemi dan juga Rahmat, dua sahabat baik yang datang dari pesantren yang sama tetapi melalui aliran pemikiran yang berbeza.


No comments:

Post a Comment