Tuesday, June 25, 2013

Berakhirnya Mukhayyam Perdana UPSI

Alhamdulillah..tanggal 18-21 haribulan Jun 2013, Pembina UPSI telah berjaya mengadakan Mukhayyam Perdana di Kem Desa Selesa, Sungai Samak , Tanjung Malim, Perak. Antara objektif Mukhayyam ini adaalh untuk memberi pendedahan kepada perserta mengenai pentingnya tarbiyah dalam diri. Selain itu ianya juga bertujuan untuk meneruskan kelangsungan tarbiyah para peserta terutamanya semasa cuti dan juga apabila mereka menaiki ke semester seterusnya.
Untuk ikhwah kami terdiri daripada 8 orang perserta iaitu aku, Izwan, Asyraf Madinah, Opi Toronto, Naim, Halimi dan Ariff manakala akhawat pula terdiri dalam lingkungan 40 orang peserta. Pada permulaaan agak janggal bagi kami untuk memulakan aktiviti kerana jumlah ikhwah yang agak sedikit. Akan tetapi , Alhamdulillah segala aktiviti berjalan lancar walaupun ada aktiviti yang kami lakukan memang tidak dirancang dari awal. Antara aktiviti yang kami lakukan ialah membina rakit buluh, bermain permainan batu, helang dan air (tak tahu nama sebenar), galah panjang dalam air dan puisi Islam.
Selain itu, program ini juga dilengkapkan dengan slot ceramah daripada tetamu jemputan contohnya mengenai kerjaya, kelangsungan tarbiyah dan Baitul Muslim. Akan tetapi, slot yang menjadi masalah kepada aku ialah slot Baitul Muslim. Hal ini kerana ada sedikin tamparan kepada diri ini supaya berbaitul muslim. Aku dengan prinsip aku, bina kerjaya dan masa depan barulah akan mendirikan baitul muslim. Setiap orang ada prinsip dan pendirian mereka sendiri. Alhamdulillah, walaupun ada sedikit dugaan dan cabaran dalam menjaga hati sebelum ini. Tetapi Alhamdulillah, aku dapat mengelakkan diri dari bercouple sepanjang aku hidup. Walaupun kadang-kadang diri ini diuji oleh sindiran kawan-kawan dan dugaan sepanjang berdepan dengan rakan-rakan dari kaum “hawa”. Alhamdulillah, Allah masih memelihara hati ini sehingga jari-jari ini menaip kisah ini.
Sepanjang program juga aku sempat menyampaikan kuliah magrib yang bertajuk orientalisme dan juga kisah Nuqman Al Muqarrin. Sebelum ini aku hanya bertazkirah di hadapan ikhwah tetapi apabila berdepan dengan akhawat hati ini sedikit berdebar dan gementar.

Tanggal 21 Jun 2013, maka berakhirlah program ini,  Hari itu juga ALLAH memberi kami rezeki untuk merasa ikan Sebarau yang menyerah diri kepada kami. Apa lagi… Sebarau bakar menjadi santapan tengahari tersebut bersama ayam BBQ. 

No comments:

Post a Comment