Thursday, June 13, 2013

Perkembangan Ideologi Marxism dalam masyarakat di Asia Tenggara

Perkembangan Ideologi Marxism dalam masyarakat di Asia Tenggara bermula dengan penubuhan Comintern atau gerakan komunis antarabangsa. Gerakan Comintern ini telah bermesyuarat buat kali pertama di Soviet Union pada Mac 1919. Organisasi ini ditubuhkan adalah untuk mengawal semua gerakan revolusi, masyarakat tertekan, dan negara yang tertekan serta bergelut dengan penjajahan kapitalisme. Geopolitik di yang berlaku terutamanya perkembangan komunis di dunia juga turut dikongsi di Asia Tenggara. Maka tidak hairanlah, lahir beberapa penulis yang berideologi komunis di rantau ini antaranya ialah Nguyen Ai Quoc/Ho Chinh Minh di Vietnam dan juga Tan Malaka dari Indonesia.
            Pengkajian mengenai tulisan Ho Chinh Minh dari awal sehingga kepada pertengahan 1920 menjelaskan bahawa beliau membezakan pergerakan kelas pekerja dengan gerakan asia. Beliau juga mempesoalkan mengenai dilemma kelas bangsa dan hal-hal ini telah menyebabkan kepada penubuhan Indochina Communist Party. Perkembangan ideologi komonis di Indonesia pula bermula apabila program tahap ketiga Stalin menjadi panduan kepada pelan tindakan Tan Malaka di Indonesia. Beliau menerbitkan pelan tindakan yang bertajuk “ Naar de Republiek Indonesia” atau Menuju Ke Republik Indonesia. Tan Malaka (1897-1949) merupakan intelektual komunis di Indonesia juga antara individu yang memainkan peranan yang penting dalam pembentukan Partai Komunis Indonesia. Selain itu, ideologi komunis di Malaya pula bermula sekitar tahun 1925. Imigran Cina telah membawa buku-buku dan risalah-risalah mengenai ajaran komunis dan disebarkan di kalangan orang Cina di Tanah Melayu. Hasil dari kegiatan mereka, guru-guru dan murid-murid sekolah Cina telah menubuhkan Liga Belia Komunis di Singapura pada tahun 1926. Sehingga 1927, komunis di Tanah Melayu bergerak di sebalik Parti Kuomintang (KMT) kerana wujudnya kerjasama antara Parti Komunis China (PKC) dan KMT di China.
            Melalui fakta tersebut, dapat dinilai bahawa perkembangan ideologi komunis bermula apabila tertubuhnya Comintern atau komunis antarabangsa. Setelah itu tokoh-tokoh pemikir di asia tenggara kemudiannya mengimplikasi tafsiran komunis cara Lenin mengikut corak yang bersesuaian dengan keadaan kapitalisme yang membelenggu Asia Tenggara. Setelah berkembang ideologi ini maka tokoh yang beraliran komunis berserta pendokong mereka ingin mendirikan negara mereka sendiri dengan penubuhan parti politik beraliran komunis dan melakukan beberapa revolusi seperti di Vietnam, Indonesia dan Malaysia.
            Kemuncak kepada perkembangan ideologi sehingga kepada penubuhan parti komunis, maka pada tahun 1926-1927 bermula revolusi komunis di Indonesia (PKI) manakala di Indochina (ICP) telah memulakan revolusi pada tahun 1930-1931.


No comments:

Post a Comment