Sunday, April 20, 2014

Pakej Rekreasi: Memanah dan Go-Kart


Hujung minggu yang tenang, cuaca agak sedikit terik, matahari terbit dari ufuk timur dengan kilatan cahaya yang sedikit panas. Minggu ini aku terlibat dengan program Pembina UPSI. Kutekan pedal minyak kereta dan kukawal strering kereta menuju ke destinasi, sambil telefon menyanyi keriangan mengarahkan aku menjawab panggilan. Sambil menghala ke litar Go-Kart, aku terbayang kereta mini yang kecil dan dipandu dengan laju selain bow serta arrow yang laju menuju sasaran. Aku tiba di meja pendaftaran sambil menunggu ikhwah lain. Ya..boring juga...seperti biasa ikwah lambat sikit dan akhawat pula sudah memulakan sesi taaruf.
Selama lima minit menunggu akhirnya ikhwah yang dinanti dari tadi pun tiba. Kami terus ke meja pendaftaran dan melihat-lihat kereta yang bakal dipacu nanti. Setelah melihat dan memerhati akhirnya kami pun meneruskan aktiviti dengan menaiki go-kart. Ya...aku memecut dengan laju untuk mendapat tempat pertama, akan tetapi tiba-tiba ada anak biawak lalu melintas di depan kereta aku, dengan perasaan belas kasihan dan simpati aku pun membrek kecemasan. Akhirnya biawak itu terselamat dan aku pun ketinggalan di tempat tercorot...adoi...apa nak dikato. Program diteruskan dengan aktiviti memanah. Sambil membelek-belek bow dan arrow, aku teringat zaman kanak-kanak, apabila aku membuat sendiri panah dan anak panah menggunakan kayu. Tanpa, latihan dan tunjuk ajar, aku berjaya membuat panah tersebut dengan jayanya. Hampir 50 meter jugalah sasaran maksimum yang boleh dicapai oleh panah tersebut. Begitulah, permainan anak kampung seperti aku pada zaman dahulu. Hal ini berbeza dengan budak bandar yang asyik dengan gajet tanpa merasai kenikmatan bermain di luar rumah.
Program selesai pada pukul 1 tengahari dan kami pun bersurai.

No comments:

Post a Comment