Saturday, April 5, 2014

Kita Diuji Dengan Pilihan


Selepas mendapat tawaran master di UPSI, aku diberi beberapa pilihan kerjaya. Di UPSI, aku mendapat pilihan untuk menjadi pembantu penyelidik, satu kerjaya yang agak sukar bagi pelajar master yang mengambil mod sepenuh masa. Sementara itu, aku juga ditawarkan sebagai guru di sebuah sekolah agama swasta di Johor dan dalam masa yang sama juga sebuah asrama anak yatim di Perak menawarkan aku menjadi warden di asrama itu.
Ya…kalau nak difikirkan mudah, senang dan goyang kaki, adalah lebih baik aku menjadi guru di Johor dan menjadi warden di asrama. Research master pun boleh cepat siap, tanggungjawab pun tak banyak dan paling penting gaji masuk tiap-tiap bulan. Berbanding menjadi R.A yang hari-hari sibuk dengan research orang lain berbanding research sendiri. Sebelum membuat keputusan aku teringat kata-kata seorang ikhwah kepada aku:

Ikhwah A: Syeikh….enta lepas belajar ni nak tinggal di sini atau kerja di tempat lain.

Aku        : Tak tahulah ustaz…kalau ada rezeki di tempat lain insya-Allah.

Ikhwah A: Ana nak cerita kat anta satu cerita masa ana belajar dulu di Mesir. Masa tu ramai ikhwah yang habis belajar di sana dan sepatutnya mereka balik ke Malaysia. Tapi kebanyakannya mereka tangguhkan hasrat itu dan ada yang sambung master dengan usaha sendiri hanya untuk kekalkan usaha dakwah di sana.


Kata-kata ikhwah A itu kadang-kadang seperti mengetuk-ngetuk hati ini dan akhirnya aku mengerti. Ya…tanggungjawab yang terpikul di bahu ini masih ada di medan ini. Adik-adik masih perlu dibimbing dan program perlu diteruskan selagi diri ini masih terdaya. Kadang-kadang aku juga lemah dengan ujian yang melanda tatkala berada di bumi tarbiyah ini. Saat diuji dengan gaji yang tak kunjung tiba, kesibukan yang berterusan dan research master yang bergerak perlahan. Moga ALLAH kekalkan hati ini supaya ikhlas bekerja di sini.

2 comments:

  1. Istikharah. Mudah-mudahan keputusan yang dibuat itu adalah pilihan yang paling terbaik.

    ReplyDelete
  2. moga ada hikmahnya kak, insyaallah himmah kita di sini juga perlu diteruskan..

    ReplyDelete