Monday, May 18, 2015

Hari Guru...aku biasa-biasa saja...

Hari Isnin, aku seperti biasa pergi ke sekolah sambil mengunyah epal sebagai sarapan di dalam kereta. Sampai di sekolah aku terus menuju ke thumbprint untuk mengesahkan kehadiran hari ini. Seperti biasa hari Isnin merupakan perhimpunan rasmi. Ritual klise dalam perhimpunan seperti nyanyian negaraku, lagi perak, lagu sekolah dinyanyikan. Cuma, hari ini ada tambahan lagu iaitu lagu "Kami Guru Malaysia". Bibir aku kelu kerana tidak ingat lirik lagu.. Selesai perhimpunan aku masuk ke kelas Jasmine. Seorang murid yang agak celupar bertanya.. Cikgu tak nyanyi ye tadi??
Aku jawab...Cikgu tak ingat lirik...banyak lagi perkara kena ingat (lagak garang) haha.
Pelajaran hari itu aku teruskan dengan peribahasa yang terdapat dalam Bahasa Melayu. Disebabkan jawapan mereka yang agak merapu dalam peperiksaan sebelum ini, aku rasa perlu untuk diajar semua peribahasa tersebut. Pada 29hb ini sekolah mengadakan tema pakaian "kalau aku bukan guru". Arhh..rasa seperti mahu memakai baju buruh kontrak seperi aku pernah lakukan dulu. Biar anak muridku mengerti makna kehidupan.




No comments:

Post a Comment