Wednesday, May 6, 2015

hujan..waktu yang sesuai untuk termenung

Waktu petang di Ipoh, tatkala sibuk menyiapkan soalan-tiba-tiba awan gelap berarak yang membawa beribu gelen air untuk dimuntahkan ke bumi. Hujan membawa nikmat kepada tumbuhan setelah kontang berjemur dipanah terik mentari. Kadang Allah juga menguji hambanya dengan hujan lebat sehingga mengakibatkan banjir besar.
Aku bermonolog sendirian, tatkala hati resah dan gundah memikirkan soalan yang sedang digubal. Adakah muridku cukup bersedia untuk menjawabnya.
Hujan turun selebat-lebatnya. Padang yang dahulunya hijau, kini seolah-olah menjadi sawah. Air hujan menghempas bumbung dengan bertubi-tubi. Sorak riang teman di bilik guru tenggelam dek guruh dan bunyi asakan hujan.
Aku keluar mencari tempat yang sesuai bagi menikmati suasana ini. Aku melihat padang. Aku teringat zaman kanak-kanak bila aku membawa bola sambil bermain di tengah hujan lebat. Aku teringat bila aku membawa basikal sambil mengayuh riang di tengah hujan.
Menjejak usia remaja, mula meninggalkan hobi tersebut. Aku mula duduk di tepi jendela sambil memerhatikan curahan air hujan.
Hujan juga mengingatkan aku semasa zaman universiti, menunggang motorsikal sambil meredah hujan lebat. Mahasiswa/wi berpayung untuk ke kelas.
kembali ke kerusi berhampiran bilik guru..aku termenung panjang sambil memerhatikan bunga gugur ditimpa hujan. Bunyi deruman air hujan yang jatuh dari bumbung ibarat muzik alam yang mempersona. Lamunan aku yang lama di kerusi itu terhenti...
'Ai....azam termenung jauh nampak....'
Teguran dari rakan sekerja membuatku menoleh dan tersenyum.
'Saje tenangkan diri..stress sikit tadi'.
bersambung.....

No comments:

Post a Comment