Saturday, August 29, 2015

Anak bujang yang sulung

Hari minggu yang padat, hari ni aku tak jadi untuk hadir ke daurah dek kerana gesaan dari mak dan abah untuk memenuhi jemputan walimah saudara di Taiping. Anak bujang yang sulung, bbesar tanggungjawabnya, begitulah aku. Kuturutkan arahan itu tanda kasihku kepada mereka.
Dalam kereta, mak dan abah asyik mengisahkan sanak saudara dan anak-anak teman mereka yang baru mendirikan masjid. Aku cuba mengalih cerita dengan jenaka bodoh yang terus dimarahi oleh mak dan abah. Hurmm...terpaksalah aku menadah telinga mendengar basa basi mereka yang aku tahu tujuannya untuk mnyindir aku supaya cepat kahwin.
Topik beralih pula kepada anak bongsu pihak pengantin yang masih bujang.
Mula la dialog macam ni:
"Anak bongsu dia tu cikgu, tak kahwin lagi"
"Mak nak tengok nanti"
"Boleh eratkan saudara"
Gurlp....aku menelan air liur yang alkali...aduh...ni yang aku berat nak pergi.huhu..
Sampai di rumah pengantin mak terus nak jumpa anak bongsu tuan rumah. Aku yang duduk di meja sama terus berpura-pura sakit perut.
Ah..lega...aku berjaya melarikan diri dari situ..hehe.
Kalau tak malu aku ..huhu.

No comments:

Post a Comment