Monday, February 15, 2016

Ujian Kesihatan

Hari ini aku begitu lesu sekali, badanku terasa lemah dan daif. Semalaman aku tidak tidur, badanku terasa hangat pijar dan hidung terasa seperti disumbat dengan kapas. Pagi ini aku sempat memecut motorku untuk solat subuh di masjid. Di masjid, anak tahfiz ada yang terlena di tiang seri masjid, ada juga yang sibuk menghafal al quran. Aku yang lemah lesu pun duduk bersandar di dinding pudar masjid menanti azan subuh bilal masjid. Selepas solat dengan badan yang lemah aku bergegas balik dengan pecutan motor, rupanya pengetua ada di belakang aku semasa memecut tadi…arhh..sudah.
Masuk ke kelas aku dengan badan yang lesu dan lemah diuji dengan anak murid yang baik…sebaik baiknya…sudah disuruh baca buku semasa cuti tetapi masih tak mampu menjawab soalan yang sudah aku peringatkan saban hari. Sesungguhnya proses mendidik ini perlukan banyak kesabaran dan kerendahan hati bukan kemarahan dan kegeraman. Radang-radang egois dalam hari para guru perlu dihakis dengan pahat zikir dan munajat. Ah…aku bermonolog seolah-olah aku suci dari kemarahan, ya…aku akui kadang-kadang sifat ini timbul pabila diri ini ditekan dari pelbagai sudut bukan sekadar tekanan biasa, tetapi seolah-olah tekanan cecair hidraulik yang mampu menggerakkan puluhan tan batu dan membengkokkan keluli.

Saat ini juga aku diuji dengan pelbagai meeting dan juga program dakwah di luar, sosok lemah ini kadang-kadang hampir rebah disadung dengan segala macam program tadi. Ya..Allah… tenangkanlah fikiran dan kembalikanlah tenaga badan ini. Moga segala tugaskan mampu dipikul dengan gagah dan kukuh. Terik mentari di atas kepada seolah olah jarak mentari satu meter di atas kepala. Panasnya bukan kepalang. Aku menghela nafas yang agak tersekat dari tadi dek kerana mukus yang ada dalam salur pernafasan. Solat zuhur kutunaikan setelah tulang temulangku ini direhatkan di atas tikar sejadah sebelum azan dikumandangkan.

Helaan nafas serentak dengan heretan langkah menuju ke dewan mesyuarat, kepalaku berat mendengar segala penerangan, akan tetapi pena di jariku laju melukis warna emosi diri. Abstrak yang aku sahaja mengerti dan sukar dihalusi oleh kebanyakan orang. Selesai mesyuarat asar menggamitku ke surau dan tugasku diteruskan kemudian dengan melatih anak-anak remaja di padang. 6.30 p.m langkah suram ini diteruskan ke kereta dan terus memecut ke kedai makan. Tauke kedai menyapa….
Macam tak sihat je…

Ya pakcik…demam…jawabku.
Balasnya pula… nampak macam tak makan tengah hari lagi ni.
Jawabku…ya pakcik..macam tahu-tahu je..

Aku pun kembali ke rumah dengan hidangan nasi lemak berlauk ayam dan ditambah dengan tempe.
Sambil mengunyah nasi mindaku berfikir…
Beruntungnya aku masih dikurniakan rezeki, ada orang yang tidak punya rezeki sepertiku tapi masih mampu menjalani kehidupan dengan gembira. Ada orang yang rezekinya kais pagi makan pagi tapi masih mampu mengukir senyuman semanis madu. Ada yang kehidupan sehariannya dihujani dengan peluru dan mortar tetapi masih mampu bercanda gurau dengan temannya.

Ya…saat sendirian ini aku mencatat tinta monolog ini..tinta yang kuharap mampu menggugah jiwa ini supaya menjadi lebih kuat. Mampu berbakti kepada dakwah dengan lebih kencang dan laju. Allah…mampukah aku?? Tanda soal terbit dalam mindaku.

1 comment:

  1. "Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal, tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah."

    ReplyDelete