Sejak bergelumang dengan lumpur dan selut dalam bidang
pendidikan bermacam ragam dan perangai pelajar aku dapat lihat. Bermacam
masalah dan ragam pelajar telah mewarnai perjalanan sepanjang bergelar pendidik
yang agak setahun jagung ini. Aku akui aku bukanlah guru yang terbaik, aku
bukanlah pendidik ulung apatah lagi pendidik yang dapat anugerah perkhidmatan
cemerlang setiap tahun. Tidak dan sekali kali tak akan aku mengharap anugerah
itu, cukuplah ilmu yang aku sampaikan dan nasihat yang aku berikan dapat
diamalkan oleh anak muridku. Aku menyampaikan ilmu bukan untuk dilihat orang,
aku menyampaikan nasihat bukan untuk mendapat pujian dan sanjungan orang tapi
cukuplah anak muridku senyum dan menegur aku bila bertembung di jalanan,
cukuplah sapaan assalamualaikum cikgu di pasar malam dan shopping kompleks
walau apa karier mereka, walau apa status mereka. Sapaan itu sudah cukup
menyejukkan hati seorang guru. Walaupun
lidahku sering mengingatkan keputusan exam itu penting, sangat-sangat penting
tetapi sebagai pendidik, matlamat kehidupan ini bukan terletak pada nilai A, A
adalah salah satu syarat tapi bukan matlamat. Bagiku sebagai pendidik, apa yang
aku harapkan cukuplah murid itu menjadi manusia yang berjaya dalam bidangnya,
jadi manusia yang baik, bekerja dengan ikhlas, berbudi kepada orang tuanya dan
taat setia kepada tuhannya.
Aku bukan guru yang terbaik..anugerah bukan matlamatku..
Kadang-kadang aku suka melihat tauladan yang ditulis pada
skrip anime naruto, ragam yang ada dalam sekolah awal naruto itu persis ragam
yang ada di setiap sekolah yang ada di seluruh dunia termasuklah sekolah yang
aku berpijak ini. Kepelbagaian karekter yang
ada dalam anime ini pada awal persekolahan mereka akan membentuk
karekter yang akan wujud pada masa depan mereka. Ambil sahaja contoh naruto,
pelajar nakal, bermasalah dari segi emosi kerana dia anak yatim piatu, ibu
bapanya meninggal dunia semasa dia dilahirkan. Di sini aku melihat seni
pedagogi atau seni didikan Iruka yang bukannya menghukum tetapi lebih kepada
mendidik anak itu, potensi bukan dilihat pada gred tetapi pada azam dan
kesungguhan. Motivasi dan rangsangan dari iruka dan seterusnya kakashi juga
membantu perkembangan cita-cita Naruto. Aku gelarkan didikan yang diberikan ini
adalah lebih bersifat kepada tauladan bukan doktrin. Kerana tauladan mampu
mengubah sikap, hukuman dan cacian hanya akan menjauhkan murid kepada guru.
Entahlah…..
Aku suka kata-kata Plato yang agak bertepatan dengan kisah
naruto ini..
‘do not train children to learning by forceand harshness,
but direct them to it by what amuses their minds, so that you may be better
able to discover with accuracy the peculiar bent of genius of each’
Haha…aku hanya mampu senyum berseorang dalam bilik sambil
teringat lirik lagu coldplay…
‘nobody said it was easy, no one ever said it would be this
hard, oh….take me back to the start’
No comments:
Post a Comment