Tuesday, March 1, 2016

Lelaki dan wanita yang mahal??



Lelaki dan wanita yang mahal??
Teringat aku pasal kisah wanita Suzuki swift dan pemuda naik van yang aku pernah tulis waktu zaman rempit solo dulu. Kisah tersebut aku dah nukilkan dalam entri sebelum ini.
Well…macam mana lelaki dan wanita yang murah ni? Ok…aku cuba terangkan berdasarkan pengalaman aku yang tak seberapa ni. Aku pernah berkawan dengan lelaki-lelaki yang bila jumpa perempuan yang lawa, ketat dan sendat mata mereka akan terbelalak dan mulut akan terkeluar perkataan fewwwwwiittt…kalau ada kawan dia lagi menjadi-jadi perangai ulat bulu tersebut. Kadang-kadang dah jadi suami orang pun masih buat perkara yang sama.

Dan aku pernah jumpa perempuan yang perangai tak elok dilakukan oleh perempuan bila minat kat seseorang lelaki. Tapi perempuan ni cara dia lain sikit. Mesej nak kenal la…menyamar guna mesej la.. dan bagi barang-barang konon nak ambil hati lelaki tu.
Ok…yang di atas tadi tu merupakan contoh lelaki/wanita yang tak tahu menjaga harga diri mereka. Ok , macam mana nak jadikan kita ni mahal?
Mahal maksud aku bukannya ada pricetag ke apa, tapi mahal tu bermaksud kita sebagai lelaki atau wanita islam tahu menjaga maruah diri selaras dengan kehendak islam. Macam mana?

Yang pertama jaga pandangan mata kita, kalau jumpa perempuan cantik tundukkan pandangan, jaga mata kita dan hati kita. Heii…jangan risau la…kalau allah dah kata dia tu jodoh kau, dengan izin allah dia akan jadi isteri kau jugak. Perempuan pun sama juga, tundukkan pandangan, dan jangan pulak menggedik tak tentu pasal, malu la sikit.. kau ada maruah..mahal maruah tu kalau kita jaga. Kalau kau menggedik dapat la kau dengan suami yang ulat bulu..jadi apa beza 2x5 ja kan. 

Yang kedua dekatkan diri kita dengan allah…jadikanlah allah sebagai tempat bergantung kita. Kalau belum ada jodoh…tak perlu kita terdesak buat perkara yang tak berfaedah tadi. Yakin allah dah aturkan segalanya. Ingat…syaitan ni ibarat air..bila kecil dia jinak sampai kita tergoda..bila besar dia akan memecah, menghenyak, merempuh kita dengan ganas kalau kita tak cukup bentengkan diri kita dengan benteng iman dan taqwa. 

Yang ketiga, cari kawan-kawan yang boleh nasihat kita, cari usrah la senang. Walaupun ada yang kata usrah ni poyo. Tapi sebenarnya tak…weii…kau tak masuk usrah suka-suka kata usrah poyo..usrah ni sebenarnya dapat bantu kita cari kawan-kawan yang dapat tarik kita ke syurga. Dapat ingatkan kita bila lalai.
Oklah….lagu jazz aku dah nak habis… baju bundle dah sedia untuk dipakai…nak keluar jap…salam…

No comments:

Post a Comment