Thursday, February 6, 2014

Kembali ke sini lagi...


Sambil melayan lagu “this is home” dendangan Switchfoot. Aku dibuai dengan memori di daerah ini suatu ketika dulu. Banyak kenangan pahit manis yang pernah dilalui di sini. Alhamdulillah, aku kembali ke bumi ini dengan memikul beberapa misi yang penting untuk agama, bangsa dan negara. Bunyi macam poyo je…. Tapi insya-Allah. Akan ku cuba supaya ia menjadi realiti. Ya..!!! Tanjung Malim masih seperti dahulu. Kedai Yik Mun masih tersergam dengan cat merah menyalanya. Hari minggu masih dipenuhi mat motor dari KL. Kononnya nak merasa keistimewaan hidangan di situ (aku tak pernah makan pun). Keistimewaan makanan pun masih seperti dulu. Gerai Roti Canai Seri Mawar yang menjadi nostalgia sewaktu diri ini masih mejadi mahasiswa sarjana muda. Selepas isyak kami dah tetapkan temu janji di gerai tersebut. Selepas solat subuh dan mendengar tazkirah penawar bagi hati, kami pun merempit ke gerai Seri mawar yang terkenal dengan keistimewaan roti canai yang rangup di luar dan lembut di dalam. Pelayan gerai tersebut kami gelar abang amy search kerana rupa parasnya yang seakan-akan penyanyi popular itu. Itulah rutin harian kami sewaktu hujung minggu, kalau aku tidak pulang ke kampung. Tanjung Malim juga terkenal dengan buah buahan tempatan seperti durian,langsat, manggis. Aku juga teringat kenangan sewaktu meneroka dusun durian mencari buah tersebut. Rasanya dekat dua guni durian kami bawa balik ke kolej dan sampaikan kami boleh mengagihkan ke Blok B lagi. Kini aku kembali lagi…alhamdulillah…pakcik-pakcik di masjid masih mengingati wajah ini. Kedai yang kebiasaan aku pergi suatu ketika dulu juga masih mengingati wajah ini. Junior yang masih ada juga masih mengingati wajah ini.

2 comments: