Saturday, February 22, 2014

Kopi Ais satuu…...!!!


Sedang bersarapan di Gerai Sri Mawar secara solo tiba-tiba terlintas lirik lagu Jackson browne yang bertajuk “running on empty”. Apa lagi, mula la terbayang kisah-kisah silam yang pernah tercatat di meja-meja makan dan jalanraya daripada KUO ke Sri Mawar.
Abang!!! Order….
Abang waiter: Nak order ape dik??
Kopi O ais satu bang…
Abang waiter : Dengan muka yang kehairanan sambil berkata…Kopi ais??
Hhahahaha!!!!
Berderai hilai tawa teman-teman mendengar jenis air yang dipesan.
Teman: Pagi-pagi sejuk beku ni ko pesan Kopi Ais. Pelik la ko ni zam.
Aku : Suka hati aku la...!!
Geli hati, gurau tawa, sedikit tazkirah daripada mat Redhuwan, kadang-kadang mendengar bicara lagak orang tua daripada Ramdhan, melihat gaya osman menghirup teh tarik gaya pakcik berusia 60an sambil kaki bersilang di atas lutut, melihat gaya bro zul yang sering disakat oleh adik-adik junior terutamanya ifwat, mendengar bicara Pak khalid yang mahir dalam perubatan islam serta Akhi Syed yang asyik memikirkan baitul muslim..alhamdulillah..baitul muslimnya sudah dibina pada tahun lepas.
Pada detik ini aku hanya mampu menghirup Kopi Ais sambil mengimbas kembali rakaman peristiwa yang masih tersimpan dalam sel-sel otak aku ini serta hati yang masih merindui pengalaman itu. Sambil teman-teman yang lain masing-masing sudah membina kerjaya dan aku di sini masih menghirup kopi ais berseorangan.
Alangkah indahnya masa itu. Akan tetapi ruang masa tetap berjalan dan aku hanya boleh merindui dan tidak boleh kembali. Hanya gambar sebagai peneman kerinduan teman-teman.
Perhh… jiwang karat pulak pagi-pagi ni…

Running on empty…!!!

No comments:

Post a Comment