Sunday, March 23, 2014

Mengapa mereka membenci sejarah?


Petang ini hujan turun mencurah-curah. Aku keluar dari ofis meninggalkan keserabutan kerja yang masih belum diselesaikan pada minggu ini. Sebelum itu, pada waktu pagi mentari terik sehingga rasa pedih epidermis ini. Sebelum melangkah keluar ofis oku sempat berbincang secara ilmiah dengan seorang pensyarah. Beliau seorang ahli statistik manakala aku dalam aliran sejarah. Satu pertentangan akademik yang agak kontra antara aku dan dia. dia mengkritik kaedah sejarah yang tidak menggunakan instrumen untuk mengukur sesuatu peristiwa yang sudah berlaku. Aku pula menegaskan bahawa sesuatu instrumen itu tidak boleh diaplikasi kepada sejarah. Instrumen itu untuk diuji oleh manusia dan tidak ramai pelaku sejarah itu masih hidup pada masa kini. Akhirnya aku mengalah kerana faktor usia dan tidak mahu melanjutkan perdebatan.

Mungkin ramai pembenci sejarah di luar sana…anda?? Kamu??dia?? atau siapa-siapa??
Menurut George Santayana, “those who cannot remember the past are condemn to repeat it” . Mereka yang prihatin kepada masa lalu tentunya akan sedar kepentingan serta fungsi sejarah dalam pelbagai sudut kehidupan mereka. T.S. Hameraw berpendapat, sejarah juga boleh difahami sebagai suatu proses pendidikan kenegaraan, menjalankan pemerintahan ataupun untuk membimbing masyarakat.
Pernah juga seorang teman yang mengkritik habis-habisan mengenai sejarah dalam facebook beliau. Beliau asyik menekankan perkara yang lepas buat apa hendak diingat semula. Agaknya mereka yang ingin melupakan sejarah itu ingat tak tarikh hari lahir dia??? Aku tersenyum sendirian. Senyuman yang tak mampu aku ukir di dinding putih dalam skrin komputer ini. Dalam kesamaran malam dikala aku menulis luahan ini, aku juga risau dengan situasi pembenci sejarah . Ia seolah-olah satu epidemik dan sedang menular dalam kalangan pelajar. Dalam benak dan fikiran mereka sudah tertanam dengan satu sentimen iaitu “ sejarah subjek yang boring”, “sejarah perlu membaca banyak buku” dan lain-lain.

Sedarlah teman…
Walaupun seboring mana ilmu itu…jangan sesekali kau mencerca ilmu, walaupun engkau tidak minat ilmu tersebut. Aku teringat bahan bacaan yang diberikan oleh murabbi di sini iaitu bainal ams wal yaum satu tulisan daripada Hasan Al banna. Beliau sangat mementingkan aspek sejarah supaya dihayati oleh generasi masa kini yang semakin hilang jati diri. Dengan menghayati sejarah, anak muda mampu mengambil teladan dan juga inspirasi tokoh dan peristiwa yang berlaku pada masa lalu. Kita tidak boleh melupakan saja peristiwa itu, bagaimana Tok Janggut dihambat dan digantung kerana perang jihad yang dilancarkan oleh beliau. 
Adakah engkau mahu melupakan itu anak muda???
Perjuangan mereka dengan darah dan jihad, sedangkan kita mudah melafazkan “kita tinggalkan masa lalu”.

 Masih ingatkan engkau anak muda..
Perjuangan dakwah Rasulullah SAW sehingga mencapai zaman kegemilangan islam dari rantau Arab sehingga ke eropah. Seruan dakwah itu juga yang menyebabkan lidah kita basah mengucapkan dua kalimah syahadah. Walaupun semua itu telah berlaku..tetapi peristiwa itu wajar kita ambil sebagai cas tenaga kita untuk menapak dalam dunia ini.

Moga monolog diri ini…dapat dikongsi dan dihayati oleh pembenci sejarah.

No comments:

Post a Comment