Wednesday, December 17, 2014

Apabila orang bertanya soal jodoh...garu kepala dan senyuman sahaja yang mampu aku bagi..

Musim cuti merupakan musim yang menggembirakan bagi pelajar dan juga guru-guru. Musim cuti juga merupakan waktu yang ideal untuk menganjurkan majlis perkahwinan. Dalam musim cuti ini juga aku sering memenuhkan perut dengan hidangan nasi minyak setiap minggu di rumah teman-teman sebaya yang bernikah. Ah...enaknya nasi minyak yang dihidangkan panas bersama kari daging, rendang ayam dan paling menarik sekali ialah berjumpa teman-teman lama yang sudah bertahun tidak bertemu. Aku perhatikan teman-teman dahulu ada yang mendukung anak, ada yang beriringan dengan isteri/suami...haha...aku juga yang masih selesa dengan status bujang, menaiki motor kapcai, berseluar sukan dan memakai t-shirt di majlis itu.

Pulang sahaja ke rumah, mak sudah siap soalan cepu emas kepada aku...
asyik pergi kenduri ke rumah kawan je....!!!
diri tu bila nak bernikahnya..!!
Ada kawan mak ni cikgu....anak dia baru balik belajar kat Arab..setuju ke tak???

Aku terbeliak sambil menggaru-garu kepada yang tidak gatal. Apa nak kujawab?? setuju atau tak??
Muka tak hensem....motor kapcai...selekeh pulak...duit pun tak berapa nak ada.

Jalan selamat bagi menjawab soalan tersebut...

Saya tak sedia lagi mak... baru je kerja 4 bulan..suruh la dia cari orang lain.

Mak menjawab....
Mak bukan apa...mak berkenan dengan budak tu...tudung labuh...baik...dan macam-macam pujian lagi.

Aku pun tak tahu nak buat apa...tangan masih lagi menggaru kepala yang tak gatal. Mulut tersengih-sengih dan kening bergerak-gerak.

Arhh.... Ustaz-ustaz di Ipoh juga menanyakan perkara ini....

apapun masa yang sesuai masih belum tiba lagi.
dan aku suka kata-kata ini..


No comments:

Post a Comment