Tuesday, December 2, 2014

Disember.. masa untuk mencari waktu yang hilang.

November berlalu pergi dan diganti dengan bulan Disember. Rutin harian kembali lapang dan masa ini aku gunakan untuk balik ke kampung halaman. Sekembalinya aku ke kampung, aku dapati rumah sedang diubahsuai, mak nak pasang mozek di ruang tamu. Tiga rak besar buku aku sudah dipindahkan, ratusan buku dari zaman sekolah tersusun di tengah-tengah ruang tamu. Rupanya seperti kedai buku terpakai yang terdapat di kompleks Komtar Pulau Pinang. Aku belek dan perhatikan buku-buku tersebut, rupa-rupanya masih ada yang belum aku hadamkan. Begitulah sifat yang tak baik ada dalam diri ini, membeli tapi tak dibaca. Tiga hari lepas aku membeli buku Dracula vs Al Fateh di MPM Kinta City Ipoh, baru sampai setengah buku aku larat membacanya. Moga ia tak menjadi sebahagian dari buku yang hanya menjadi perhiasan di rak. Penulisan yang agak ilmiah juga agak jarang untuk aku muatkan di blog. Mungkin kerana kesibukan kerja, pembacaan pun agak kurang.

Kembalinya aku ke kampung juga mengingatkan aku kepada joran yang tersimpan di setor serta lubuk ikan yang ada di sekitar kampung. Petang esoknya terus aku membeli udang untuk memancing di muara. Sebenarnya hati bukannya berkehendakkan ikan, tetapi hati ini ingin berseorangan sambil melihat pemandangan muara sahaja. Kalau di Jeti yang kadangkala ramai orang aku jadi quiet observer dan kalau di kunci air muara pula selalunya aku berseorangan dan memerhatikan suasana petang, riak ikan mudskipper di air, bunyi bot nelayan pulang petang kadangkala menenangkan jiwa ini. Waktu-waktu begini sudah lama aku tinggalkan sejak ke bumi pendidik dan bandar lombong.


Kadang-kadan di jeti juga tempat bertemu dengan kawan baru. Selalunya pakcik-pakcik yang bawa anak jalan-jalan ke jeti pada waktu petang.

dialog semalam:
pakcik: dapat ikan ke dik.
aku: belum ada rezeki lagi pakcik.
pakcik: asal sini ke? kerja kat mana?
aku: asal sini, kerja kat Ipoh.
Pakcik: kerja apa?
Aku: Cikgu.
Pakcik: Tak macam cikgu pun.
Aku: senyum..dalam hati berkata ( buat apa nak pakai smart, memancing aje pun. Dah jadi kebiasaan ke mana-mana aku pakai t-shirt, seluar sukan dan selipar. Hatta ke KL dan Shopping Mall pun. Harap future wife memahami.)

itu yang best memancing di jeti.
bak kata falsafah inggeris...go someplace where no one knows your name.
Sambil-sambil menjadi quiet observer. Mata ini melirik pakcik sebelah yang dah dapat tiga ekor semilang. Bila lagi aku nak dapat ni?
Permudahkan rezekiku yang ALLAH. amin...


No comments:

Post a Comment