Wednesday, December 17, 2014

Cuti: Menjadi pengiring adik-adik

Tepat jam 6.30 aku mencari privasi, tatkala peserta KRIM sedang beriadah sambil dipantau oleh fasilitator aku terus ke pantai melihat matahari terbit sambil berteman laptop usang yang dibeli empat tahun dahulu. Sambil melihat matahari bergerak perlahan dan cahaya petang berbalam-balam  mula pudar warnanya, idea-idea untuk menulis semakin lama semakin meruap-ruap.


Sepanjang mengiringi anak-anak KRIM yang merupakan pewaris perjuangan dakwah ini, aku mula terfikir anak-anak di luar sana. Sebenarnya semakin lama kita membina anak-anak ini, semakin kuat cabaran yang mendatang kepada anak-anak ini. Mungkin usia belasan tahun seperti mereka ada sikap keanak-anakan dan gila-gila remaja. Tetapi dengan situasi umat zaman sekarang, sifat kematangan perlu ada pada remaja.

 Jika diimbas kembali zaman para sahabat dahulu ada antara sahabat sudah memikul beban ummah dan dakwah ketika belasan tahun lagi. Remaja-remaja palestin contohnya, mereka sedar bahawa tanggungjawab mereka kini dan kelak adalah membebaskan negara mereka dari penjajahan. Sifat kematangan dan kebertanggungjawaban ini perlu dididik sejak dari kecil lagi dan ibu bapa perlu mendedahkan tanggungjawab ini sejak mereka kecil. Apakah yang dimaksudkan dengan matang??.. Matang pada remaja diertikan remaja itu sedar akan keberadaannya di bumi ini, sedar akan tanggungjawabnya sebagai hamba, sebagai anak, sebagai pelajar. Moga anak-anak yang aku iring ini mampu menjadi pemimpin masa depan insya-Allah.



No comments:

Post a Comment