Monday, December 8, 2014

Aktivis menjerit di pentas tapi culas di kuliah

Saat aku menaip ini, kampus-kampus di setiap universiti sedang hangat dengan PRK masing-masing. Calon-calon pula sibuk berkempen dan berpidato bagi meyakinkan pengundi bahawa merekalah calon terbaik bagi mengisi posisi MPP di Universiti mereka. Aku bukanlah pengikut tegar calon-calon ini waktu di Universiti dahulu. Aku cuma pemerhati dan pengundi sahaja. Apapun aku ada skrip yang baik mengenai kisah ini. Skrip ini khabarnya akan diterbitkan oleh Francis Ford Coppola dalam filem komedi seram beliau. Dijangka bakal menjadi sebuah filem “kotak pejabat”. Berikut merupakan beberapa dialog yang ada dalam skrip ini:

Alfredo: Woi..!! Gomez... dengar cerita si Ramos tu nak bertanding MPP. Betul ke?

Gomez: Ya…dia bertanding bagi grup ###### tu.

Alfredo: Wahh…bagus tu.

Gomez: Hurm….baguslah tu…(nada sinis)

Alfredo: Apa hal ko ni Gomez!!...macam tak suka je kawan kita masuk bertanding.

Gomez: Aku bukan tak suka…tapi aku risau sebab apa yang kita janji akan dipertanggungjawabkan dan sebagai pemimpin perlu tunjuk teladan yang baik.

Alfredo: aikkk…semacam ja kau ni?? Ada yang tak kena ka pada Ramos tu??

Gomez: Bukan apa, masa Rapat Umum semalam dia tabur manifesto yang bermacam-macam-macam. Tapi aku kenal dia tu sapa. Sekelas la katakan. Kelas kadang-kadang ponteng. Assigment last minit baru hantar. Ada sekali tu Lecturer suruh hantar Assignment, aku punya la cari merata tempat si Ramos ni suruh dia hantar tapi tak jumpa. Tup…tup…malam tu keluar video dia tengah promosi manifesto. Agak-agak la, kalau nak jadi pemimpin kena bagi teladan yang baik dulu.

Alfredo: Hurm…kalau betul macam tu..baik tak payah undi la bro…


Begitulah sedikit sebanyak skrip movie ini. Francis Ford Coppola sedang mencari pelakon bagi cerita ini. Kriteria pelakon mestilah ada elemen komedi seram. Apapun pengajaran daripada skrip ini adalah seperti kata Ray Kroc "the quality of the leader is reflected in the standard they set for themselves".


No comments:

Post a Comment