Wednesday, July 15, 2015

Catatan setahun yang lalu..ada suka dan ada duka

Keputusan temu duga sudah diketahui..
Kini, terlerai seribu persoalan yang dinanti..
Ya, mengenai masa depan diriku ini..
Adakah berjaya menjadi pendidik sejati..

Azam diri menjadi murabbi..
Akan tetapi, adakah usaha diri setara dengan apa yang dicitai..
Ya, aku masih berusaha memperbaiki diri..
Moga diri ini mendapat petunjuk ilahi..

Keputusan temu duga telah heboh diperkata..
Ketika itu aku sibuk sambil tercelik-celik biji mata..
Melihat dokumen yang berabad lama..
Moga ada serangkap dua ayat yang boleh diambil cerita..
Bagi thesisku yang entah bila siapnya..

Seorang, dua orang dan tiga orang mula bertanya..
Telefon tidak pintar sering kali berbunyi dan menyala-nyala..
Aku menjawab kepada mereka..
Ada rezeki tu adalaaa..!!!
Esok dan lusa akan kuketahui juga..
Kalau ada rezeki itu, ia tidak ke mana..
Kalau tiada, maka redhalah jua dengan kehendakNYA..

Keputusan temu duga sudah terpapar..
Banyak perasaan calon yang tergambar..
Ada yang suka, ada juga yang hambar..
Adikku menefon sambil aku menanti bas dengan sabar..

Abang..keputusan sudah diketahui..
Aku mendengar ungkapannya dengan teliti..
Abang dah lulus!!..katanya lagi..
Aku bersyukur kepada ilahi..
Setapak lagi langkah ke hadapan menjadi murabbi..

Aku juga pernah merasa perasaan itu..
Menanti dan terus menanti waktu..
Aku tahu..
Harapan kau, aku, dan kita semua hanyalah satu..
Iaitu menjadi seorang guru..

Kini..
Hendak aku nyatakan perasaan sabar..
Aku tahu, mungkin kau lebih sabar daripadaku..
Hendak kunyatakan perasaan tabah..
Aku tahu, mungkin kau sudah lama tabah sebelum ini..
Hendak aku berpesan supaya berdoa sebanyak-banyaknya..

Tapi aku tahu, mungkin doa kau lebih daripada doa-doaku..

No comments:

Post a Comment