Friday, July 17, 2015

Surau Lama Menggamit Nostalgia

Hari terakhir persekolahan sebelum bermulanya cuti raya, sekolah aku mengadakan ritual klise seperti yang dilakukan sejak zaman berzaman iaitu majlis salam bersalaman. Aku bersandar di tepi kereta alza yang agak "fancy" sambil menanda buku dan memerhati tingkahlaku orang. Siap menanda buku aku terus ke bilik guru untuk menyiapkan kerja lain.
Aku berada di sekolah sehingga jam 3. Ahh...kerinduan ke kampung halaman semakin menebal. Rindu pada keluarga dan juga suasana di surau lama. Surau lama...apa yang ada di sana??
Jika dilihat dari pandangan materialistik, surau lama itu hanyalah sebuah bangunan kayu dua tingkat yang agak uzur.
Bagiku pula...surau itu penuh dengan khazanah kenangan sejak zaman kanak-kanak lagi. Seburuk dan seuzur manapun ia, aku tetap rindu untuk ke sana.
Sejak dahulu lagi itu tempat aku dan rakan-rakan kampung untuk melepak sebelum waktu isyak. Apabila meningkat umur,tempat itu merupakan tempat untuk kami "reunion".
kerusi usang tempat kami duduk bersantai masih ada lagi. Microfon usang dan berbentuk corong masih lagi tesergam di bumbung surau. Masih ssetia berkhidmat setiap kali aku melaungkan azan.
kini aku merindui waktu itu...
tinggal jauh di ipoh, aku masih tak dapat merasa suasana seindah di surau lama. Makan kenduri guna talam dan suasana tarawih seperti dahulu sangat kurindu.
Aku juga rindu dengan celoteh pakcik-pakcik di surau. Rindu dengan suasana masak memasak.

Ya..ubat untuk rindu itu ialah kembali ke surau lama dan nikmati nostalgia itu

No comments:

Post a Comment