Sunday, November 17, 2013

Ulasan artikel : Dasuki Bin Haji Ahmad, Ikhtisar Perkembangan Islam, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka, 1980.Bab XXXIV(1).Zaman Kedatangan Agama Islam: Hubungannya Dengan Arab.

Pengenalan.
Terdapat pelbagai buku, artikel dan juga jurnal yang telah membincangkan dan mengupas  mengenai teori-teori kedatangan Islam di Asia tenggara. Hal ini termasuklah buku Iktisar Perkembangan Islam ini yang banyak membincangkan asal usul serta teori kedatangan agama Islam dan perkebangannya di Asia tenggara. Dalam bab XXXIV(1) buku ini, secara kesimpulannya penulis telah menyimpulkan bahawa terdapat dua peringkat penyebaran Islam di Asia Tenggara iaitu pada peringkat tunas dan pada peringkat pengislaman secara beramai –ramai. Kenyataan ini sekaligus telah membuktikan bahawa pada peringkat awal kedatangan Islam ke Asia Tenggara adalah semata-mata bermotifkan perdagangan. Akan tetapi pada peringkat kedua penyebaran Islam lebih bersifat kepada perdagangan dan juga tanggungjawab menyebarkan agama Islam di Nusantara ini.
Ulasan perbincangan.
            Menurut penulis kedatangan Islam di Asia Tenggara berlaku disebabkan oleh hubungan masyarakat diantara Asia Tenggara dan masyarakat Arab. Hubungan ini berlaku disebabkan oleh keperluan ekonomi iaitu perdagangan yang amat penting kepada kedua-dua rantau yang telah berlaku sebelum terdirinya kerajaan Islam yang pertama di nusantara. Mahayudin Yahaya dalam bukunya “Islam Di Alam Melayu” menambah bahawa kapal-kapal peniaga arab telah sampai di alam melayu sejak sebelum kewujudan agama islam lagi. Daripada bukti yang dikemukan penulis dan sokongan daripada penulis lain ternyata bahawa sememangnya telah wujud hubungan perdagangan diantara masyarakat arab dengan penduduk di asia tenggara sejak sebelum kewujudan agama islam dan hal ini diteruskan pada zaman Rasulullah SAW dan Khulafa’ al-Rasyidin.
Penulis telah menyatakan bahawa kedatangan Islam berlaku sebanyak dua peringkat iaitu zaman tunas dan juga peringkat pengislama secara beramai-ramai. Pengislaman secara tunas bermula apabila kedatangan pedagang arab yang berdagang di kerajaan Srivijaya dan mereka telah membina penempatan di negeri ini. Hal ini telah disokong oleh G.E Marrison yang mnyatakan kewujudan pedagang Islam di Asia Tenggara sekitar abad ke Sembilan dan tiada berlaku pendakwahan islam secara besar besaran pada waktu itu. Penulis juga menyatakan bukti penemuan batu nisan yang berukir dengan huruf arab di Grisek yang bertarikh 1082 atau 1102 dan bukit ini juga telah dikemukakan oleh G.E Marrison dalam jurnal beliau.
Kemudian , penulis juga telah menyatakan bahawa penyebaran Islam berlaku secara berencana dan beramai-ramai berlaku pada kurun ke 13 masihi. Hal ini berlaku apabila pedagang-pedagang Islam telah diberi kepercayaan oleh pemerintah tempatan dan lama kelamaan dakwah mereka telah diterima oleh pemerintah. Hal ini dapat dibuktikan apabila lahirnya kerajaan Islam Pasai di Sumatera. Kisah pengislaman pasai ini dapat kita lihat di dalam teks melayu lama iaitu Hikayat Raja-Raja Pasai dan juga Sejarah melayu yang menyatakan Pasai merupakan daerah yang pertama menerima Islam di Nusantara.
Hal ini demikian diikuti dengan pengislaman beberapa kerajaan lain di nusantara seperti Kerajaan Melayu Melaka apabila Parameswara telah memeluk Islam dan menukar namanya menjadi Megat Iskandar Shah. Setelah itu Melaka telah menjadi pusat penyebaran pesat di alam melayu hingga meruntuhkan kerajaan Majapahit. Ahmad Jelani Halimi dalam bukunya “sejarah dan Tamadun Bangsa Melayu” menyatakan perkembangan Islam berlaku dengan pesat semasa pemerintahan Sultan Mansur Syah apabil ramai pendakwah dan juga ahli sufi dari Timur Tengah dan India telah datang ke Melaka untuk menyebarkan ilmu Islam.
            Selain itu penulis juga telah menyatakan bahawa penyebaran agama Islam pada peringkat kedua ini adalah datang daripada India semasa pemerintahan kesultanan Delhi. Terdapat pelbagai teori yang mengatakan Islam itu dari India dan kawasan kedatangan itu menjadi perdebatan dalam kalangan. Ada yang mengatakan bahawa Islam itu datang daripada Gujarat dan ada juga berpendapat dari koromandel di utara India.  Teori –teori ini telah dibahas dan dinyatakan di dalam beberapa jurnal seperti The Coming of Islam In East Indies” daripada G.E Marrison dan juga Mahayudin Yahaya dalam bukunya “Islam Di Alam Melayu” serta banyak rujukan lain. Daripada beberapa teori yang dikemukakan oleh sejarawan ini penulis telah mennyatakan pendirian beliau bahawa beliau lebih bersetuju bahawa Islam itu telah disebarkan dari Gujarat bersandarkan bukti jumpaan batu nisan di Gresik dan juga bersandarkan kepada persamaan mazhab yang dianuti oleh masyarakat islam di Nusantara dan Gujarat iaitu mazhab Syafie. Hal ini juga telah dinyatakan oleh Moquette dalam artikelnya “Da Grafteenen Te Pase En Grisee” yang menyatakan terdapat persamaan antara batu yang dijumpai di Pasai tersebut dengan batu nisan yang terdapat Gujarat dan jika bukti ini benar maka terdapat pertukaran budaya dan perdagangan antara Pasai dan Gujarat.
Penulis juga menegaskan pendapat beliau dan menyangkal pandangan beberapa pandangan ahli sejarah yang menyatakan bahawa penyebarab agama Islam yang pertama berlaku dari China dengan bersandarkan kepada bukti penemuan batu bersurat di Terengganu.  Penulis menegaskan bahawa teori ini tidak dapat diterima kerana kedudukan Islam di Terengganu pada masa itu tidak kukuh lagi untuk berkembang di negeri-negeri di Nusantara. Penulis juga mengangkal bahawa pusat penyebaran agama islam bermula di negeri kedah dengan alasan bahawa Syeikh Abdullah anak murid kepada Ibnu Battutah telah sampai ke kedah kira-kira 1400 masihi. Beliau perpendapat bahawa tidak berlaku penyebaran pada waktu itu bahkan Raja Merong Mahawangsa Sendiri bukan beragama Islam.
Secara Konseptualnya penulis telah menegaskan bahawa kedatangan Islam dia Asia Tenggara berlaku secara dua peringkat iaitu masa tunas iaitu penyebaran Islam pada awalnya tidak dirancang oleh pedagang Islam mereka hanya berdagang dan menetap secara sementara sahaja contohnya di Terengganu dan juga Srivijaya. Pada peringkat kedua  penyebaran Islam berlaku apabila pedagang Islam telah mendapat kepercayaan pemerintah dan proses ini menurut pendapat penulis telah diusahakan oleh para pendagang dan pendakwah yang datang dari Gujarat. Selain daripada itu terdapat juga pendapat lain yang dikemukana mengenai peringkat penyebaran islam di asia tenggara contohnya seperti Abdul Rahman Haji Abdullah yang menyatakan terdapat tiga peringkat kedatangan islam ke asia tenggara dan peringkat ketiga tersebut ialah peringkat perkembangan Islam di Nusantara apabuila kehadiran ulama dan ahli tasauf daripada Yaman dan ianya menjadi tunjang kepada kedatangan dan penyebaran Islam di rantau ini pada abad ke-13 sehingga abad ke-17. Fakta ini boleh dirujuk di dalam buku Pemikiran Umat Islam di Nusantara Sejarah dan Perkembangannya Hingga Abad ke-19 dan juga Jaringan ulama timur tengah dan kepulauan Nusantara Abad XVII dan XVIII yang menghurai dengan jelas peranan pedagang dan ulama dari Yaman terhadap perkembangan Islam di Asia Tenggara.





Bibiliografi. 

Buku.
Abdul Rahman Haji Abdullah. 1990. Pemikiran Umat Islam di Nusantara : Sejarah dan Perkembangannya HIngga Abad ke-19. Selangor : Dewan Bahasa dan Pustaka.

Abdullah Ishak, 1992, Islam Di India,  Nusantara Dan China, Kuala Lumpur: Nurin Interprise.

Ahmad Jelani Halimi, 2008 ,sejarah dan Tamadun Bangsa Melayu, Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors.

Dasuki Bin Haji Ahmad, 1980, Ikhtisar Perkembangan Islam, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka,.

Mahayudin Yahaya, Islam Di Alam Melayu, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka, 2001.

Jurnal.

G.E Marrison, “The Coming of Islam In East Indies,”  JMBRAS Vol XXIV, Pt I ,(1951)

No comments:

Post a Comment